fredag 3 februari 2012

Mitt inspirationsbibliotek.





Nu börjar min bokspalt på startsidan att bli lite väl lång, så jag
bestämde mej för att göra ett inlägg av mina boktips istället.
Fyller på inlägget efter hand, som det kommer nytillskott i
min samling!




Virk- och stickböcker:

               


   Snabbvirkat, enkelt och kreativt till hemmet av Susanna Zacke
& Sania Hedengren. Den här boken är full av läckra, färgmättade
bilder på lättvirkade alster med både skrivna mönster och bild-för-bild-mönster, och den riktar sej helt klart till nybörjare på virkning.  




Stickarens stora mönsterbok av Lesley Stanfield & Melody Griffiths
är rena stickmönsterguldgruvan! Boken innehåller nämligen hela 300
olika stickmönster, allt från den enklaste rätstickning till riktigt
avancerade mönster. Varje mönster är numrerat med bra foto, och finns både som skrivet mönster och diagram. Alla förkortningar finns på ett utviksblad i slutet på boken, där det även finns ett kapitel på hur man läser ett mönsterdiagram. Jag är väldigt nöjd med mitt köp, och kan verkligen rekommendera denna inspirerande bok.













100 snöflingor att virka av Caitlin Sainio är en
fantastiskt fin bok med bra färgfoton på alla de
numrerade snöflingorna. Författaren börjar dock
med ett par sidor basic info om virkning, precis
lagom mycket för att alla kan sätta igång, även
om man inte har virkat så mycket innan. I nästa
del hittar man alla mönstren, två flingor på varje
sida med både foto, skrivet mönster på svenska
och dessutom som schematisk skiss för de som
trivs bättre med det. I sista delen finns ett avsnitt
 med idéer om vad man mer kan använda
snöflingemönstren till. Som om inte det var nog,
så har alla de olika snöstjärnorna underbara namn....
låter jag lyrisk? Det är jag! Rekommenderar boken
varmt till alla som är sugna på att virka stjärndekorationer.



Crocheted scarves two av Trischa Malcolm, utgiven av Vouge knitting. Denna lilla boken innehåller en massa kul halsduks- och scarvesmönster i härliga färger. Fina färgbilder på alla 88 projekten, men tyvärr finns det inga schematiska skisser, utan bara skrivna mönster. Alla projekten är märkta med svårighetsgrad 1-4 och där finns även tabeller för att omvandla virknålsmått från olika tillverkare. Råkade börja med bok nr 2, men det ska jag snart råda bot på.... ;-) 








Crochet Borders av Edie Eckman. En helt underbar bok, som gav mej massor av inspiration! Den innehåller "bara" avslutningar och kanter i färgsprakande kombinationer och hör egentligen ihop med, eller kompletterar "Crochet Motifs" av samma författare. Upplägget i denna boken är detsamma, alla mönstren finns både i text (eng) och som schematisk skiss. En sådan idé- och fantasirikedom kan inte annat, än att ge bokens läsare uppslag till nya stordåd inom virkningens område.





Stora boken om virkning av Margaret Hubert är en fantastisk bok, som alla med virkning som intresse borde ha i sin ägo. Där finns det mesta man behöver veta, vare sej man är nybörjare eller en van virkare. Den innehåller en hel del tekniksidor med massor av strukturmönster, som är användbara för allt från disktrasor till filtar.
Där finns även avsnitt med mönster på små motiv, blommor, blad och bårder, men även ett och annat mönster på plagg.


                  


Det lär finnas en dito om stickning också, någon som har den och kan berätta vad du tycker om den?





Garn, garn, garn av Susanna Zacke & Sania Hedengren är en bok om både stickning och virkning. Den innehåller massor av färgsprakande mormorsrutor, men även en del projekt gjorda i tygtrasor, bl. a. mattor.
Där finns också mönster på mössor, vantar och färgglada halsdukar m.m. Alla mönster i boken är väldigt lätta och väl förklarade , en inspirationsbok för både nybörjare och vanepysslare.














60 crocheted snowflakes av Barbara Christopher.
En bok där endast omslaget är i färg, resten i svart/vitt, men med tydliga bilder. Mönstren är skrivna på amerikansk engelska, så jag får väl klura ut
den svenska översättningen först, innan det blir några snöflingor virkade, men sen så! :-)











Granny square book av Margaret Hubert. Helt underbar!! Bra färgbilder på varje ruta, och alla de 75 mönstren finns både som text (eng) och som schematisk skiss! Ett kapitel längst bak ger gott om förslag till användningsområden till alla härliga mormorsrutor. Bläddervänlig, spiralinbunden bok, som blir där man slagit upp den. (Samma författare som till Stora boken om virkning)







Virka vackert av Tove Fevang är en av de bästa virkböckerna som kommit ut på bra länge, rekommenderas varmt! Där är bl.a. ett helt kapitel om disktrasor i olika tekniker. Förutom det, så hittade jag minst 5 - 6
stycken "måste-absolut-göra-projekt" i den!











Crochet motifs av Edie Eckman. Denna boken fullkomligt sprakar av färg! Den är uppdelad i avsnitt med mönster på runda, sexkantiga, trekantiga, fyrkantiga och ovanliga former. Alla mönster finns som både text (eng) och schematisk skiss, och dessutom så bra färgbilder, att man nästan kan virka direkt efter dem. Spiralinbunden.




Galen i garn är författarduon Susanna Zacke & Sania Hedengren's andra pysselbok. Den innehåller färgsprakande inredningsdetaljer tillverkade i både garn och tygtrasor. Stickade och virkade mössor och vantar, men även hur man piffar upp färdigköpta virkade plagg. Enkla, lätta mönster som inte kräver någon större förkunskap. 




100 blommor att sticka & virka av Lesley Stanfield. Detta är en riktigt inspirerande bok för alla som tycker om att virka och sticka blommor! Det finns även mönster på några blad och fjärilar. Författaren har dock ett lite eget sätt att skriva mönster på, men när man väl kommer underfund med hennes tänk, så går det bra att virka efter dem.



Någon som har denna och kan berätta om den är lika bra, som föregångaren här ovan? Tycker att det ser ut att vara ungefär samma i denna och undrar om det är lönt att investera i ytterligare en?







Letar med ljus och lykta efter denna bok!! Om det händelsevis finns någon som har denna stående i bokhyllan till ingen nytta, så skulle jag bli jätteglad, om jag fick köpa den!! Den är slut på förlaget och går inte att få tag på den vägen. Vänligen maila minkreativasida @ hotmail.com.   




Lapptekniksböcker:

 Fyller på med lite tips här, endera dagen.....






Tack för din tid!
AlliEls.



13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, visst är det härligt med inspiration, alla har ju något guldkorn.... :-)

      Radera
  2. Oj oj då... har du alla dessa böcker? Vilken inspirationskälla! =) Ska nog önska mig en och annan i morsdagspresent tror jag minsann.

    Jo, jag ville bara meddela att paketet är på väg, åkte i väg med lantbrevbäraren igår så den bör komma idag senast måndag. Men i min feberyra... inne på andra veckan... så glömde jag kortet. Ligger kvar här på bordet :( Men jag behövde ju inte lämna fler ledtrådar och jag kan skicka en kram härifrån istället =) Hoppas sakerna passar.
    Kram på dig
    //Hemlisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, böcker är en härlig inspirationskälla! Just dessa är mina egna, men jag lånar ju gärna på biblan också.
      Åh, vad spännande, längtar sååå!! :-) Det var ju synd på kortet, men jag tar gärna emot en kram på detta sättet istället, det går precis lika bra! :-)
      Fick en paketavi idag, med avsändare "Norrköping", att hämtas tidigast 6/2 efter kl 12, kan det vara ditt paket??
      Tråkigt att du inte mår bra, hoppas verkligen att det går på rätt håll nu, krya på dej-kram!!

      Radera
  3. Blev riktigt boksugen när jag såg din boklista och din efterlysning. Såg att Virkboken sålts på Tradera för 1350 kr, så den är tydligen eftertraktad. Hoppas du får tag på den till slut... och till ett lägre pris! :)

    Har suttit och kikat i böcker på Amazon.co.uk och laddar inför "fingrets återkomst" och fick massor med nya stick- och virkböcker på önskelistan. :D

    Kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att smitta dej med min förkärlek för böcker! :-)
      Ja, det är ju faktiskt ett helt vansinnigt pris! Jag hoppas ju att någon som läser min efterlysning och har lust att sälja den till mej, inte har hjärta att vilja ha riktigt så mycket för den....
      Haha, fingrets återkomst låter ju som en filmtitel! :-D Mitt olydiga lilla finger klickade visst hem ett par nya böcker, som jag går och väntar på nu..... :-)

      Kramen!

      Radera
    2. Hehehe... jag samlar redan på bak-, kok- och stickböcker, så jag var nog inte så "svårsmittad"! :D Vi får hoppas att någon med hjärta ser din efterlysning!

      ... och det här också klickbenägna fingret ska allt ta och sova lite nu så vi kan kika på fler böcker imorgon! ;)

      Kramen! ♥

      Radera
  4. De där böckerna om mormorsrutor skulle jag vilja ha.vilken rekommenderar du, granny squares eller motifs? Hihi, virkboken, undrar fortfarande vad min man fick ge för den..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog fler olika mönster i Crochet motifs + att det finns en annan bok med kanter som matchar rutorna. Har inte den ännu, men den står på min önskelista....
      Ja, du har ju den eftertraktade...och tro inte att jag är avis, för det är jag INTE ALLS...eller tja, kanske lite, lite grann då ;-)

      Radera
  5. Åhhhhh boken med snöflingor... Vill haaaa :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp den Sandra, du kommer inte att ångra dej!!
      Beställde min på Bokus, den kostade 112:- där
      med fri frakt.
      Håller på att knåpa ihop några snöflingor nu,
      det är jättekul!! :-)

      Radera
  6. Ja,det är det verkligen...vissa bättre och andra sämre, men alla är de en härlig källa till inspiration! :-)

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)