tisdag 4 december 2012

Stickade tossor.

 

 



Tossorna är gjorda i Basic, 75% ull och 25 % polyamid med 3,5 mm's stickor.


 
Så här gör du: 

 
 

 Lägg upp 40 maskor på dubbla stickor, spara en bit garn för att sy ihop med.
 
 
 
 
Sticka rätstickning i 16 cm....
 
 
 
 
Fortsätt med resårstickning, 1 rät, 1 avig i 4 cm....
 
 
 
 
Avmaska inte, dra bara garnet igenom maskorna med hjälp av en virknål.
 
 
 
 
Dra ihop nosen på tossorna och sy ihop en bit upp på foten, sy från rätsidan.
 
 
 
 
Sy ihop hälen med den sparade garnänden, även denna från rätsidan.
 
 
 
 
Tossor på hala golv kan vara riskabelt, men lite sockstopp råder bot på det.
Klipp till en pappbit och stoppa in i tossan innan färgen läggs på.
 
 
 
 
 
Föna på färgen en stund, så förvandlas den till töjbart gummi!
 
 
Dessa tossorna eller sofflorna som de också kallas, ska bli julklapp
till ett par frusna fötter som jag känner....☺
 
 
*
 
Har redan ett nytt par på gång.....
 
 
 
 
....denna gången i Svarta Fårets Raggsocksgarn, ljuvliga färger!
Det här paret hamnar nog i näverkorgen i hallen för frusna besökande fötter.
Dessa garnerna är köpta på ULLETUSS.
 
 
Här finns ytterligare ett par....
 
 
 
 
Tack för din tid!
AlliEls.
 


13 kommentarer:

  1. Superfina och lättstickade vad det verkar. Jag virkar liknande, jag som inte är så flink med stickorna :-)
    Men du, vad är det för katt som är med på bilderna?
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Tack,Susanne! :-)
    Klart att du kan sticka dessa,prova,
    så ska du se hur lätt det är!
    Katten innehåller mitt måttband!
    Visst är den söt.... :-)
    Kram på dej!

    SvaraRadera
  3. Tack Annelie, för beskrivningen lagt till den i favoriter. Men ska sen lägga in det som ett dokument så slipper man få all reklam med när man skriver. :) Ska leta efter sockstopp.. vet ej om panduro har.. men finns nog när man googlar.. så du använder rundstickorna med plasttråd.. mina sånna ligger bara skräpar haha för jag gillar inte dem krångliga och bökliga kör med Addis eller drops. men först måste jag få klart koftan och dressen. men man vill ju göra nya saker hela tiden haha .. så snart blir det uppdatering hos mig oxå

    SvaraRadera
  4. Varsågod Erica, kul att du gillade det! :-)
    Jag har köpt sockstopp på flera olika ställen,
    så det blir inte svårt för dej att hitta!

    Önskar dej en riktigt skön påskhelg!!

    SvaraRadera
  5. Hej. De ska jag prova. Man måste kunna sticka på vanliga stickor, va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Petra!
      Ja, vad kul att du blev sugen på att sticka mina tossor! :-)
      Javisst, kan du det, det är bara jag som alltid använder rundstickor till det mesta, för att avlasta nacke och axlar.

      Radera
  6. Har gjort 16 cm på vanliga stickor nu =) Är ju så grön. Första gången jag stickade någonsin var i oktober. Men sådana här kan man kanske göra på löpande band. Kul grej att ge bort. Har inte förstått rundstickor än men ska prova. Sugen på att göra mössor så. Vad blir det för storlek ungefär på tossorna med detta mönster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul, hoppas att du blir en riktigt inbiten stickerska! :-)
      Storleken beror ju både på garnet och storleken på stickor,
      men just dessa tossorna, passar 36-40. Det är rätstickningen som gör att det blir väldigt töjbart. Så sticka du på bara, heja dej! :-) Önskar dej ett riktigt gott nytt stickår! ;-)

      Radera
    2. Aha. OKej. Ja, för en annan tjej som stickadehon fick typ storlek 38. Hon stickade på 4,5:or. Mina tossor kanske blir bra på en 7-åring =)

      Radera
  7. Vilken storlek är detta? Har gjort precis som du nu och har storlek 38.. Och tofflorna får inte ens fram till början av tårna :/

    SvaraRadera
  8. Har stickat dessa tossor till mina barnbarn. Dom blev super nöjda.

    SvaraRadera
  9. Jätte bra tossor och lättstickade, efter 16 cm mätte jag min fot och stickade 1r1a i 11 cm och passade som hand i handske 👍🤗

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)