tisdag 5 juni 2012

Mitt sommarporslin, del 1.



Ja, nu är det hög tid att plocka fram sommarservisen ur vintervilan
i skåpen! Hoppas även att jag ska kunna komplettera med några "nya" 
sorters mattallrikar med rosor på, på någon av sommarens loppisar..... :-)


Tänkte visa mina assietter först....

 

Okänd tillverkare, helt omärkt.



Märkt "Winterling, Rösiau, Bavaria".



Gustavsberg, märkt "SWEDEN BENPORSLIN, 2479".
 


Märkt "SAJI, FINE CHINA, Japan".



Winterling, Schwarzenbach, Bavaria.

 

Märkt "Rörstrand, Sweden, 612".

 

Winterling, Marktuthen, Bavaria.



Svaneholm 1530, Rosa Symphonica.
 


Märkt "Bareuther, Waldsassen, Bavaria".
 


Okänd tillverkare. Helt omärkta.
 


Samma dekor, som ovan, men med helt jämn kant.
Denna är också omärkt.


 
Märkt Bavaria, Schumann Arzberg. Röd sköld med ett guldlejon och
en kungakrona ovanpå. Även stämplad "74" i blått.
 


 
Märkt Bavaria # 6.

 


Märkt Schwarzenhammer, Bavaria. Hammare i en
stjärna, med strålar ut mot sidorna.

 
 
Märkt Epiag Royal, bladkrans runt Royal, Made in Czechoslovakia.
 
 

Mitterteich Bavaria, märkt med ett stort M med korslagda stavar under.



Märkt MZ Alltrohlau CMR, Czeckoslovakia och stämplad 20 i guld.


 
Märkt Seltmann Weiden K Bavaria o 7, med en grön krona ovanför.
 

 
 Seltmann Weiden Bavaria, med en grön kungakrona ovanför texten.
Även stämplad "64" i guld.



Stämplad Rörstrand, flankerad av tre stiliserade kronor,
SWEDEN 641, Marika, allt i brun färg.



Märkt med två granar med en krumelur under, och made in
czechoslovakia. Stämplad med ett rött, stiliserat hus med 01 inuti.



Under den klassiska gröna kungakronan står det:Altmann
Weiden, Bavaria W Germany, Qualitäts-Porzellan, F.

 

♥ ♥ ♥

Ja, detta var hela min samling av rosenassietter. Vissa har jag
bara en enda av, andra 3, 6 eller till och med 8 stycken likadana,
men använder bara en av varje sort till vardags. När vi är många,
så tar jag fram alla reserverna, och det är så kul att höra hur gästerna
jämför sina tallrikar: "Du har ju fått den jag hade förra gången vi var
här".... " men du och jag har ju likadana"....osv. :-)



Mattallrikarnas lista blir väldigt kort...har nämligen bara en enda,
så ni förstår att jag sätter mitt hopp till sommarloppisarna i år..... :-)


 
 
Märkt "Gustavsberg, ben*porslin, dek 2479, 18".
 
 
 
Det blev ett magert resultat, men en fin tallrik har jag hittat! :-)
 
 
 
 
Mattallrik 24 cm, Seltmann Weiden-E Bavaria med en grön krona
över, stämplad dels med en 8:a med två små fyrkanter efter, med
grön text och dels med 310, med svart färg.
 
 
 
Nu i höst hittade jag en mattallrik till! :-)
 
 
 
 
Märkt med två granar med en krumelur under, och made in
czechoslovakia. Stämplad med ett rött, stiliserat hus med 21 inuti.
 
 
 
Sist, men inte minst....min stolthet.


Små djupa efterrättstallrikar, märkta "Rosea, Uppsala-Ekeby,
made in Sweden, 1160-1". Där fanns även röda extrastämplar,
men de har försvunnit pö om pö, när jag har diskat dem.







Kommer att fylla på med bilder på nya fynd efter hand....


Mitt sommarporslin del 2 hittar du här och del 3 finns här.



Tack för din tid!
AlliEls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)