fredag 27 juli 2012

Mitt sommarporslin del 3.


 
Okej, då kommer här den tredje och sista delen i serien om mitt
loppisfyndade rosenporslin, även kallat min "sommarservis". ;-)
Del 1 hittar du här och del 2 här.

 
 

En sexkantig skål med den bedårande kransen av "rosea"-rosor längs
 kanten, denna är dock helt omärkt på undersidan. Den mäter 20 cm.
 

 
Kanske i det mesta laget för min smak, när det gäller guld och krusiduller,
men denna fick följa med hem i alla fall, mest för de vackra rosornas skull.
 




En liten fruktskål, perfekt till vindruvor bland annat, 21 x 14 cm.
Märkt "Lerra" med den flygande fågeln över.


 
En liten skål med samma kanthålmönster och märkning som ovan, 13 cm.

 
 
En socker- eller godisskål med rosendekor, omärkt, 10 cm bred och 8,5 cm hög.
 

 
Såssnipa, omärkt, 15 x 9 cm. Används mest till vaniljsås.... :-)

 
 
Skål med motiv på båda sidor, märkt "Made in China" med en båt och vatten, 11,5 cm.
Har även en större, typ salladsskål med samma motiv, som mäter 19 cm.
 

 
Kanna, märkt Gefle, Uppsala/Ekeby, Sweden. Fick följa med hem
trots att den var svårt missfärgad....men som ni ser, har jag inte lyckats
med att få bort det. Fungerar som vas åt ängsblommor då och då, men
har någon ett bra tips hur jag ska göra, så är det mer än välkommet!!
 

 
Den här lilla vasen, 16 cm hög, har sin alldeles egen historia....för vid
hemkomsten från loppisen, upptäckte jag att det låg en speltärning inuti,
som var större än vasens hals! Den var av trä, och hade så klart svällt av
vattnet och var helt omöjlig att få upp....så jag konsulterade en fiffig person,
som med hjälp av en förlängning på borrmaskinen, till slut lyckades dela
tärningen i två delar och på så vis få ut den, och det utan att skada vasen! :-)


 
Ett tvåvånings kakfat, 23 cm brett och 27 cm högt, märkt "Christineholm, Rose".
Det här har jag dock köpt fabriksnytt, någongång i slutet på 70-talet eller möjligtvis
i början av 80-talet, innan min riktiga "rosfeber" slog ut i full blom. ;-) Detta går
säkert att fynda på någon loppisbod nu för tiden, för det får väl nästan räknas som
antikt......precis som en annan! ;-)

 
 
Tårtfat 29 cm, Hackefors Porslin, Sweden. Gulprickig, grön sköld med
prinsesskrona. Stämplad 71 i rött.
 
  
 
Ännu ett vackert tårtfat, 30 cm. Bavaria, Schumann Arzberg, märkt med
den gröna lejonskölden med kungakronan ovanför. Stämplad 21 i grönt.
 
 
Önskar alla likasinnade en god jaktsäsong på sommarens loppisar!




.... och som vanligt kommer jag att fylla på med bilder på "nya" fynd efter hand.








Tack för din tid!
AlliEls.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)