tisdag 3 juli 2012

Mitt sommarporslin del 2.


 
Då fortsätter äventyret med att visa min brokiga samling av
loppisfyndat rosenporslin, även kallat sommarservisen. ;-)
Del 1 hittar du här och del 3 finns här.




Sockerskål och gräddsnipa, Gefle med röd text, KPN med grön. 905/oo n.



Har ytterligare en sockerskål i samma dekor, men med lite större rosor,
tyvärr saknas locket. Märkt samma som ovan.


 
Sockerskål med lock, Bareuther Bavaria, märkt 19.
 
 
  
Oval sockerskål och gräddsnipa, båda märkta 59 med röda siffror.
 

 
Gräddsnipa, Gustavsberg Sweden, benporslin. Rödhätta 22.
 
 
  
Stämplad med en krona, och märkt KAHLA, KONITZ.
 
 

Tekopparna är märkta med M *krona* Z, Checoslovakia.



Tre söta tepåsefat, dock omärkta....
 
 
 
...och ännu ett, märkt Rosenthal, selb Germany, Maria.
 



...och ytterligare ett, märkt Uppsala Ekeby, Karlskrona, Sweden 637.
 

 
Askopp 11 x 9 cm. Märkt Bavaria, Schumann Arzberg. Stämplad
med deras lejonsköld med kungakronan ovanför, dock inte färglagd.
Får tjänstgöra som tepåsefat, för det hade jag ju nästan inga innan. ;-)
 
 


Sockerskål och gräddsnipa Seltmann Weiden K, Bavaria ++.
 
 
 
En liten bringare, 12,5 cm hög. Stämplad med det klassiska runda
märket med de tre enarna, och Uppsala-Ekeby, Made in Sweden.
ROSALIE ovanför märket och 1060-1 under.
 
 




Uppläggningsfat 38 x19 cm. Rörstrand, Sweden, märkt 592 Elisa.
 
 
 
Kanna 17,5 cm hög, samma dekor och märkning, som ovan.
 




Fruktskål med håldekor, 21 cm, helt omärkt.
 



Äggkoppar, vissa märkta, men tyvärr otydbart.
 



En liten burk med lock till tandpetare, märkt Bellasio, Italy.

 
  
Sockerströare, Rosea, Uppsala/Ekeby, Sweden. Märkt Gefle 1070/52.

 

Samma rosenmönster, men fyra olika uddakoppar.
 


 
 

Här kommer jag att fylla på med fler bilder på "nya" loppisfynd....







Tack för din tid!
AlliEls.

4 kommentarer:

  1. Jättefin blogg, här kan man botanisera länge och njuta av allt fint.

    Jag undrar om du vet vad årtalet är på sockerskålen och gräddsnipan från Seltman Weiden Bavaria är. Dom rolsenmönstrade. Jag har sett dom ibland på second hand.

    Ha en skön dag
    Mvh
    Malin

    SvaraRadera
  2. Hejsan Malin!
    Så roligt att du tycker om min blogg! :-) Du
    är så välkommen att botanisera hur mycket du
    vill!

    Tyvärr kan jag inte säga det exakta
    tillverkningsåret, men designen tyder på 60-talet
    i alla fall.
    Ja, nu är det snart dags att plocka fram min
    sommar"servis" igen, ska bli härligt! :-)
    Ha en skön helg!




    SvaraRadera
  3. Tack för att du talade om för mig på ett ungefär från vilken tidsperiod den kommer ifrån. Jag har en bloggvän som har såna asietter och vill så gärna veta mer om servisen.

    Nu skall jag kolla lite mer i din blogg. Ha en skön helg själv.

    Mvh
    Malin

    SvaraRadera
  4. Det var så lite! :-)
    Åh, en sådan assiett har inte jag, så tjoa gärna
    till om din vän skulle få en över, jag köper den
    direkt! :-)

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)