onsdag 5 december 2012

Kvittenmarmelad.

 
 
 
 
 
 
 
Dessa ljuvligt doftande frukter fick jag i present i slutet av oktober.
Sedan fick de ligga och mogna på ett mörkt och svalt ställe ett tag.
 
 
*
 
 Receptet är chilenskt och ett muntligt sådant, så det var mer en beskrivning
på hur man gör med de här små godingarna, än ett regelrätt recept.
Med tanke på att man i Chile kokar sin marmelad ganska hårt och lägger i
fyrkantiga lådor, för att sedan kunna skiva sin marmelad, så följde jag inte
receptet fullt ut. Jag ville ju ha den mer som en sylt i konsistensen.
 
 
*
 
 
Tvätta och skala frukten, skär i bitar och väg den. Spara kärnhusen och lägg i en
kastrull, och den delade frukten i en annan. Häll på vatten så att det precis täcker
i båda grytorna. Låt det småputtra under omrörning, tills man ser att alla bitar
har blivit som mos. Sila bort kärnhusen från gelén som bildats, och häll i gelén
i fruktkastrullen (jag tog bara ca hälften), tillsätt strösocker i samma mängd som
frukten vägde ( jag tog inte riktigt så mycket). Låt småputtra under omrörning en
stund till, tills man ser att det har fått marmeladkonsistens. Ta kastrullen från
plattan och tillsätt Atamon i den mängd, som förpackningen anger, rör ut noga.
Häll marmeladen het på burkar och sätt på locket med en gång. Vad jag förstår,
så skulle denna marmeladen vara hållbar upp till ett år eller så, men det är ingen
risk att den varar så länge, för att den är försvinnande god, mums!! :-)
 
 
*
 
 
 
 
 
Jättegott på Mamma's supergoda fänkålsskorpor, ni ska får det
receptet också, så fort jag har lyckats lura av henne det! ;-)
 
 
 
 
 
 
Tack för din tid!
AlliEls.
 
 


2 kommentarer:

  1. Jag har välsmakande minnen av rosenkvittenmarmelad. De behövde inget konserveringsmedel utan höll gladeligen i flera år så länge de fick stå kallt i kylen. Det var gott till kött och fisk också.
    Lyckliga DU!

    SvaraRadera
  2. Oj, har helt missat din kommentar, förlåt!!

    Ja, visst är det nå't alldeles speciellt med kvittensmaken?
    Den har alltid varit min favorit, fast jag har kokt en massa andra marmelader. Så det var verkligen en present mitt i prick, att få koka sin egen kvittenmarmelad!! :-)

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)