söndag 14 juli 2013

Poncho till en liten prinsessa.

 
 
 
 
 
 
 
 
Klart att små prinsessor ska ha en rosa poncho med blommor på!
Garnet heter Magic Baby, består av 100% akryl och är köpt på
 
Just den här prinsessan är 3 år, så jag la upp 112 lm med virknål
4,5 mm, slöt till en ring med en sm, och virkade sen 3 lm,(1:a st),
2 st i de båda kommande lm, *1 lm, hoppade över 1 lm, 3 st *
upprepa *-* varvet ut (28 stolpgrupper). På nästa varv virkade jag
2 stolpgrupper med 1 lm emellan om den första lmb = mitt bak, 
räknade stolpgrupperna och satte en maskmarkör i lmb mittemot,
(=mitt bak). Virkade sedan 3 st om varje lmb fram till markören,
där gjorde jag 2 stolpgrupper med 1 lm emellan. 3 st om varje
lmb varvet ut, 1 sm i 3:e lm. Fortsatte på samma sätt i 19 varv till.
 
Blomkanten gjorde jag så här: 1 fm i en lmb, * 6 lm, 1 sm i den 1:a lm.
3 lm, 2 st tills, 3 lm, 1 fm om ringen 5 ggr, 1 fm i samma lmb, som den
1:a fm, 3 lm, 1 fm i ponchon's nästa lmb, 3 lm, 1 fm i nästa lmb.*
 
 
 
 
 
 
Runt halskanten virkade jag 2 varv fm. När jag skulle göra knytet
runt halsen, så började jag med att göra en blomma, sen så många
lm att det blev lagom till en rosett och lite till. Sparade ca 1 meter
garn, klippte sen av garnet, trädde igenom i halskanten i lämpliga
hål, och avslutade med att göra en blomma till av det sparade garnet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tack för din tid!
AlliEls.
 
 


5 kommentarer:

  1. Men sååå söt liten Poncho till en prinsessa//Annmi

    SvaraRadera
  2. Tack! :-) Hoppas att den lilla
    prinsessan blir nöjd och glad!

    SvaraRadera
  3. Men va fin. Man ser glädjen i prinsessans ansikte då hon öppnat paketet :) Vad kul.
    Du är så duktig.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Carro! :-) Ja, det var så kul att
    se hur glad hon blev, den lilla! ♥ Kram!

    SvaraRadera
  5. Hur mycket garn gick det åt?

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)