tisdag 20 december 2016

Att göra sitt eget smörgåsmargarin.






Nu har jag gjort alldeles eget smörgåsmargarin! 
....och gott blev det också! Efter en del experimenterande 
med smak och konsistens, kom jag fram till detta receptet:

500 gram extrasaltat svenskt smör.
2,5 dl kallpressad rapsolja
2,5 dl vatten
1/2 tsk salt

Tärna smöret och lägg i en bunke, häll på olja, vatten och salt.
Låt stå minst 12 timmar i rumstemperatur. Vispa sen upp det 
ordentligt. Häll över i lämpliga burkar och låt det stelna i kylen.
Nu blev det ganska mycket av min sats, så jag frös in de andra 
tre burkarna. Jag använde kallpressad olja, men detta receptet
funkar säkert lika bra med vanlig rapsolja eller solrosolja. 





Så här såg det ut efter ett dygn i rumstemperatur.
Det är bra om man kan lägga det i en sådan här vispskål med hål 
i locket, för det skvätter ganska mycket, när man börjar att vispa.




 ♥  


Tack för din tid!
AlliEls.



3 kommentarer:

  1. Suveränt. Morsan gjorde också eget bordsmargarin. Ska fundera lite på om det är kostnadseffektivt. Har du kollat?

    SvaraRadera
  2. Nej, så kostnadseffektivt är det inte, det beror helt på vilken olja man väljer. Mitt val av olja gjorde varje smörpaket ca 2:- dyrare, men om man istället väljer vanlig rapsolja, som räcker till 6 paket, så har man en liten vinst på 21:-. Allt beräknat på ordinariepriser.

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)