torsdag 11 augusti 2011

Lite av varje.

 
 
 
 
                               


 
Ja, idag tänkte jag visa er lite av varje, d.v.s. några av mina loppisfynd, som jag
är extra nöjd med. Här är en bild på mina nymålade köksstolar, som är olika, men
som ändå har samma stil. Den ena är det äpplen på, och den andra är dekorerad
med körsbär. Står och målar och gör vid dem mitt i flyttröran, det blev liksom ett 
akut behov, det där med köksstolar. Klädde sen om stolssitsarna med vit denim,
brukar ha en extradyna i färg ovanpå, som byts ut allt eftersom köket "byter färg".




  

 

Köksstegen får nog betecknas som ett renoveringsobjekt istället, för den har varit
i min ägo sen den var ny, inhandlades i byns möbelaffär 1977 eller  -78. Den var
klädd i ett brunt knottrigt material, som hade spruckit och blivit fult, och som
dessutom var rejält färgfläckigt i olika kulörer. Tänk så otroligt mycket denna pallen
har fått vara med om, inte konstigt att den såg ut som den gjorde! Under det bruna
materialet fanns det ett tjockt lager lim, men det gick snällt bort med lampolja, som
fick stå och dra över natten. Sen fick den ny fin klädsel av svart skinnimitation,
lätt att torka av, och med trög yta, så att man inte halkar. Blev nästan som ny igen! :-)




   




Det här är ett riktigt kul fynd! Hittade den i en loppisbutik och minns att den
kostade 60:-. När jag började att slipa den hittade jag en signatur och ett
gammalt nypris på 2:40!! Brukar försöka att spara sådana signaturer när jag målar
gamla saker, men det gick tyvärr inte på denna, för det satt på undersidan, och det
gick bara inte att ha en mörkbrun fläck där. När man slipar så här små och runda
former behöver man en mjuk slipdyna, men det visste jag inte ens att det fanns, så
jag satt och kämpade med vanligt sandpapper, när min bästa G kom och gav mej
en sån! Blev såå glad, för det underlättade arbetet jättemycket! :-) Krokarna med
hjärtan, som paradhandukshyllan är uppsatt med, är köpta på ÖB, dom var
"guldiga" i original. Lite pilligt att måla, men väl värt mödan! Ljuslyktorna med
rosor, är en födelsedagspresent av en väninna, passade perfekt på min lilla hylla! :-)
 
 


   


Denna lilla tvålkoppen tycker jag mycket om! Den har jag inte gjort något alls med, 
den var jättefin precis som den var, och den passar så bra i mitt badrum med rostema.




 


  De här småsakerna hittade jag nu häromdagen. Föll direkt för det charmiga
lilla fatet, gissar att det är från Glimma glasbruk. Dom båda burkarna är till
min stadigt växande knappsamling.




  

 

Uppläggningsfatet är mitt allra senaste fynd. Köpt i loppisbutik, så det var inte
minsta lilla nagg någonstans. Så brukar däremot vara fallet, om man skulle hitta
en servisdel på en vanlig loppis, det är ett så otroligt ömtåligt stengodsmaterial,
som lätt går sönder. Började samla för ca 2 år sen, och blir så glad, när jag hittar
fler hela och fina delar. :-)  Snart kan jag servera ett helt gäng mat från likadana
fyrkantiga tallrikar, assietter, och nu även uppläggningsfat! :-)



Till sist: Augusti är här med sina fantastiska stjärnfallsnätter, så har du möjlighet,
svep en varm filt om dej, sitt utomhus, titta upp mot himlen och begrunda livet en
stund.....kanske att just du får se en stjärna falla och då får man önska sej något!!
......men berätta inte om önskningen, för då slår den inte in! ;-)
 
 
 
 
Tack för din tid!
AlliEls.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)