söndag 14 augusti 2011

Långtidsprojekt.





Ja,det lär säkert ta sin lilla tid, det här självpåtagna restaureringsarbetet! Försökte verkligen låta bli att köpa det, har ju liksom ett helt gäng egna oavslutade lapptäcksprojekt som ligger och väntar på lite uppmärksamhet..... men nu fick jag ytterligare ett! Detta är ett så kallat jo-jo-täcke från 30-talet, eller rättare sagt, tygerna är från den tiden i alla fall, det kan ju förstås ha sytts lite senare. Det hade varit så kul att få veta lite mer om täckets ursprung och dess skapare. Det fanns ett kuddfodral som hörde till, som var förhållandevis helt. Där plockar jag jo-jo's och ersätter luckorna i täcket. Man kan tydligt se att två olika personer har försökt att laga det i efterhand, kanske att det gått i arv ett par gånger? Den ena personen har sytt med blå polyestertråd och den andra med vit bomullstråd, två olika sätt att sy har använts. Det är ju ett väldigt intressant täcke, för jo-jo-tekniken var nästan okänd i Sverige vid denna tiden. Däremot var den flitigt använd i USA och Kanada, kanske en present till en svensk släkting? Det är sådana frågor man ställer sej, medan man försiktigt sprätter bort stygn för stygn.....




 


  Så här gamla och sköra textilier tål inte solljus, så det bara
ute en kort stund för fotografering. Annars är det ett projekt
 för ljusa men molniga dagar.
 




 Har ett antikt lapptäcke till i min ägo, och det fick min farmor och
farfar i bröllopspresent 1932. Timglastäcket är helt i siden och
syddes för hand av min farmors syster. Vilket fantastiskt arbete!




Tack för din tid!
AlliEls.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)