söndag 7 april 2013

Jordnötsflarn.









 Recept:

Det blir ca 40 - 50 flarn av denna smeten.

Ingredienser:

3 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl hackade jordnötter
100 gr hackad mörk choklad

175 gr smör
1 nypa salt
2 dl råsocker
1 msk vaniljsocker
1 ägg

 Rör ihop smör, salt, råsocker, vaniljsocker och ta i ägget till sist.

Blanda havregryn, vetemjöl, bakpulver, jordnötter och choklad,
och rör ner i smörsmeten.

Rulla smeten till små bollar och lägg på bakpappersklädd plåt.

Grädda flarnen i 175 grader i ca 10 minuter.



Gluten- och laktosfria alternativ:
Glutenfria havregryn
1 msk glutenfri fiberhusk

Laktosfritt smör
Laktosfri choklad 



Som synes på bilden nedan, så blir det mer kakor än
flarn, om man tillsätter 1 msk fiberhusk i smeten.






 Låt dej väl smaka! :-)
Tack för din tid!
AlliEls.
 


2 kommentarer:

  1. Tack för receptet. Jag håller på att lära mig baka lite nya sorter på sista tiden och denna kakan skall jag baka, gillar den mörka chokladen och jordnötter.

    Ha en fin helg
    Mvh
    Malin

    SvaraRadera
  2. Ja, vad kul att du vill prova det! :-) Efter första kakan slinker det lätt ner några till, de är supergoda! :-)
    Lycka till med baket och ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera

Det hade varit så kul om du lämnade en kommentar, eller klickade på någon av "gilla"-knapparna, så jag får veta vad du tycker om mina inlägg! :-)